Kom och titta på Länna Sport - Tyresö Cup 23-25 februari
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Tyresö Handboll
Föreningen där alla vill vara med!

Doktor Lundvall filosoferar
2022-11-14 11:54

Återigen får vi ta del av Henkes personliga betraktelser från helgens herrmatch:

 

***

I lördags besökte Tyresös herrar handbollslaget Amo HK, och det är mot denna bakgrund som jag tänkte ta tillfället i akt och, förhoppningsvis, få er att fundera lite på elitsatsande idrottsverksamhet som samhällsfenomen. Amo HK får helt enkelt utgöra exemplet (om det hade varit ett forskningssammanhang: fallstudieobjekt) för mina kommande funderingar.

En analys av något objekt lämpar sig alltid väl i relation till en frågeställning, och jag tänker för dagens syfte inte var sämre: Vad är kostnaden för att transformera en idrottsverksamhet till en elitidrottsverksamhet? Att ge ett ekonomiskt svar på denna fråga är nog inte så svårt (även om det säkert är lite mödosamt) i Amo HKs fall. Man räknar väl helt enkelt ihop alla investeringar som människor och företag och fått göra genom åren för att sponsra klubben.

Men jag är inte intresserad av ekonomi (i alla fall inte ekonomi som praktiskt fenomen). När jag frågar ovan nämnda frågeställning använder jag ”kostnad” med en annan kvalitativ mening (den ekonomiska läsningen får i det här sammanhanget stå för en kvantitativ mening). Är man tvungen att ge upp andra saker – kvalitéer – när man vill transformera sin idrottsverksamhet till en elitidrottverksamhet? I Amo HKs fall skulle jag säga att man i skrivande stund är i ett slags, lite märkligt, mellanläge. Amo HK spelar sina hemmamatcher i en ganska gammal idrottshall (med ribbstolar) som ligger intill en (som jag skulle gissa är Alstermos enda) skola, men spelarna tjänar alla ganska bra och kan mer eller mindre leva (”gå runt”) på handboll. Amo HK spelar gammal byamusik i högtalarna, men har aktivt tagit bort den klassiska ”VIP”-soffan från läktaren. Amo HK har ett ganska proffsigt instagramflöde, men deras matchkommentator refererar till hemmahallen som ”grytan” (hela min kropp kliar när jag hör det) och tycker 7-6-spel är tråkig handboll. Amo HKs lagcoach Tomas Lundberg har återfunnits i Amo så länge man kan minnas (långt före laget ens hette Amo HK), men deras marknadsgrupp är väldigt framgångsrik. Amo HK säljer hembakat fika i matchkiosken, men man sålde nyligen sitt gamla lagnamn (från Alstermo IF till Amo HK) till storsponsorn Amokabel AB (som tillverkar kablar), och på köpet övergav man sina gamla hederliga rödvita färger för nya – starkt genomtänkta – mörkblåsvarta färger.              

Priset för att göra ett ärligt försök till att ta steget upp i handbollsligan och, om jag skulle gissa också etablera sig i denna liga, verkar i Amo HKs fall alltså ligga i värden utöver de rent ekonomiska, värden och kvalitéer som gör Amo HK till Amo HK (eller snarare gjorde Alstermo IF till Alstermo IF). Men detta är ju såklart inte Amo HK ensamma om. Två lika tydliga exempel från fotbollsvärlden är Manchester City och Union Berlin.

Måste det vara så här? Måste man, om man vill vinna Champions League, låta en Sheikh (eller ett kabelföretag) köpa hela verksamheten och stämpla mycket av det synliga därefter? Det kanske helt enkelt är så att äldre, allmänt sedda som hederliga, och folkkära värden varken är kompatibla eller särskilt givande i en tävlingsinriktad och fundamentalt kapitalistisk verksamhet. En annan möjlig förklaring är ju såklart att det är jag som har värden från 1800-talet, och alla andra faktiskt vill ha det så här. Nåja, om det finns en ”lösning” så är jag diskussionsintresserad, så tveka inte på att höra av dig!    

Nu tänker ni: Men hur gick det i matchen då, jag förväntade mig ju något sorts referat så här efter matchen?! Till det, tänker jag, äsch(!), vad ska man egentligen säga om en handbollsmatch där det ena laget har heltidsproffs värvade från olika hörn i Sverige och det andra laget är unga knegare eller studenter? Det enkla svaret är att det blir, föga förväntat, en vinst för proffsen, och dessutom vet ni ju säkert redan också vad själva slutresultatet blev. Med ett minne som sträcker sig längre än en vecka så kommer man ihåg matchbilden som utspelade sig i Tyresöhallen förra helgen. Matchen mellan Amo HK och Tyresö var näst intill identiskt, fast med ombytta roller: Tyresö var istället laget som man som åskådare – även om de skulle följa jämna steg med Amo HK till en början – förväntade sig halka efter i målprotokollet någon gång mellan matchminut 20-40, och mycket riktigt blev det precis så. Mer detaljrik än så anser jag det inte var mer värt att vara.      

Henkes bu och bä
Bu: Tråkiga matchreferat (se Amo HKs).
Bä: Som motpol till Amo HKs ekonomiska transformering från lillebror till storebror kunde Tyresös C-lag i söndags ställa upp med en spelaruppställning från forna tider där ingen spelare tjänade en enda krona (se Tyresös instagram).


Hälsningar,
Henrik Lundvall


Nyhetsarkiv
Börja spela handboll2023-10-06 17:50
Extrainsatt Årsmöte2023-08-15 09:08
Tack Hanna!2023-03-27 17:59
2023-03-13 10:54
F14 gruppetta i USM!2023-02-08 13:55
Tyresö - Vinslöv2023-02-04 07:00
Tyresö - AIK2023-02-02 23:00
F16 spelar USM 19.302023-01-21 17:02
Tyresö - Boden2023-01-20 08:00
Tyresö - IFK Örebro2023-01-13 08:25
2022-12-10 11:49
2022-12-10 11:38
2022-12-10 11:38
P14 USM Steg 22022-11-26 01:00
JA MÅ VI LEVA!2022-11-11 16:21
P18 inleder USM Steg 22022-11-10 20:37
Skadevi2022-11-03 10:00
P16 i helgens USM2022-10-27 23:00
P16 avslutade USM Steg 12022-10-27 18:51
USM P16 22-23 oktober2022-10-17 22:35
Hemmapremiär! 2022-09-14 14:00
Test2022-09-01 10:38
Mot Partille Cup 20222022-07-04 12:22
Finalspel i USM för P182022-04-06 10:07
USM Steg 4 - F16 och P142022-03-24 11:14
Hejdå restriktioner!2022-02-09 23:20
USM steg 3 är igång!2022-01-28 16:42
Äntligen läger!2021-08-21 17:48
Lansering av webshop,2021-08-13 12:10
2021-08-12 15:12
Gräsroten,2021-06-12 18:19
Nyheter inför sommaren2021-06-07 19:14
 
Huvudsponsorer
Materialsponsorer
Resesponsorer