Det finns människor som leder en förening.
Och så finns det människor som bygger en förening.
Stefan Gimmerborn har gjort båda.
Redan när idéerna om en ny handbollsförening i Tyresö började ta form 2009–2010 var Stefan en av de drivande krafterna. När Tyresö Handboll officiellt bildades den 11 november 2011 hade grunden redan lagts av människor som vågade tänka nytt, samla olika krafter och skapa något större än de enskilda föreningarna.
Efter föreningens första år med en extern ordförande tog Stefan över klubban – en roll som han sedan burit under större delen av Tyresö Handbolls historia.
Men den som känner Stefan vet att hans engagemang aldrig har stannat vid styrelserummet.
När något behövt göras har Stefan alltid funnits där. Det spelar ingen roll om det handlat om att sätta upp skyltar, bygga om lokaler, installera teknik, dra el eller köra lass till återvinningen. Innan någon annan hunnit fundera på vem som ska göra jobbet har Stefan ofta redan varit igång.
Han är en av de där ovanliga människorna som inte frågar vem som borde göra det.
Han gör det själv.
Samtidigt har han varit den kontinuitet och kulturbärare som varje ung förening behöver. I en verksamhet där människor kommer och går har Stefan stått stadigt kvar och varit med och format de värderingar, den gemenskap och den kultur som idag präglar Tyresö Handboll.
Handlingskraftig.
Lösningsorienterad.
Empatisk.
Alltid med föreningens bästa för ögonen.
Alltid med hjärtat i Tyresö Handboll.
När Tyresö Handboll nu närmar sig 15 år som förening finns det många människor att tacka för resan. Stefan är utan tvekan en av dem som satt de allra djupaste avtrycken.
Lyckligtvis lämnar han inte föreningen. Den som känner Stefan vet att det knappast finns någon risk för det. Vi kommer säkerligen även framöver att se ett bekant ansikte när något behöver byggas, lagas, flyttas eller lösas.
Skillnaden är bara att han nu gör det utan ordförandeklubban i handen.
Stort tack, Stefan.
För ditt ledarskap.
För ditt engagemang.
För alla timmar ingen räknat.
Och för allt du har betytt – och fortfarande betyder – för Tyresö Handboll.
❤️💛